נח זבולוני – אתר מומלץ

נתקלתי באתר חדש, על עיתונאי בשם נח זבולוני שהיה עיתונאי ירושלמי בשלל עיתונים מפלגתיים (מעניין לראות את הטווח הפוליטי של העיתונים שעבורם כתב, מאז היה מקורב לחוגי האצ״ל ועד חבירתו לעיתון 'דבר').

זבולוני סיקר בעיקר את תחומי הדתיים-חרדים. הוא עצמו היה אדם דתי, והתחום באותן שנים לא היה מפותח כ״כ. יחד עם זאת נראה שהוא כתב באופן ביקורתי משהו היכן שהרגיש צורך.

האתר בנוי בצורה שימושית ונוחה בצורה בלתי רגילה (הלוואי ועוד ארכיונים יעלו לרשת בצורה כזו…), מובאים בו קטעי העיתון המקוריים ביחד עם התמלול מוקלד, כך שאפשר לבצע חיפושים בתכני האתר. האתר אמנם הוקם לזכרו של נח זבולוני, אולם אני מתקשה לראות את גדודי מעריציו של האיש צובאים על שעריו. יחד עם זאת האתר עושה שירות מצויין  גם למי שלא מתעניין בזבולוני עצמו דווקא, בכך שהוא מראה את התפתחות הסיקור בנושאים האלה ואת התפתחות ההכרה של הציבור הכללי בכך שהנושאים האלה הם לא רק עניין לחצרות סגורות אלא שיש להם השפעה גם על הפרהסיה הכללית. למשל ההתייחסות הראשונה לכספים היחודיים היא משנת 84, וההקשר הוא מאבק בין מרכיבי אגודת ישראל בנוגע לאופן חלוקת הכסף, מאבק שנראה כעניין חרדי פנימי בתקופה שאיש עדיין לא התקומם מול האבסורד בקיומם של הכספים היחודיים, ועד תחילת ההתנגדות לנושא.

באתר יש גם מקבץ מסמכים אישיים מעניינים של נח זבולוני.

האתר מביא בעיקר חומר ארכיוני ונמנע מלהאדיר את שמו של האיש מעבר לתיעוד ה"יבש" והעובדתי, מכשלה שאתרים שמוקמים על ידי ילדיהם של מפורסמים למחצה בד"כ נכשלים בה.

שורה תחתונה – אתר מרתק ונוח לשימוש, חובה לכל חובב ארכיונים/נוסטלגיה/טריווה/עיתונות וכן למי שרוצה ללמוד דבר או שניים על שימושיות אתרים.

Leave a Reply

Subscribe without commenting