החוק והאכיפה

חברי הכנסת איתן כבל, אורי אורבך ואברהם מיכאלי רצו לתרום תרומה למלחמה בתופעת המוסכים הבלתי מורשים. היום כבר יש חוק נגד מוסכים לא מורשים אבל החוק נאכף … כמו שנאכפים חוקים אחרים.

ישבו שלושת החכי”ם וחשבו וחשבו ומצאו פתרון: במקום המחלמה הקטנה בכמה מאות מוסכים*, שגם עליה משרד התחבורה לא מקפיד, נדרוש מהממשלה לאסור מלחמה גדולה פי מאה, נגד כל מי שהיה לקוח של מוסך לא מורשה. וכך נולדה הצעת חוק “איסור תיקון רכב במוסך בלתי מורשה

האם משרד שלא מסוגל להתמודד עם כמה מאות מוסכים לא מורשים פתאום יגלה מוטיבציה להתמודד עם עשרות לקוחות של כל מוסך כזה?

מזכיר את הסיפור על הרועה שהיה מתעצל לספור את הראשים כשהיה מחזיר את העיזים בערב מהמרעה לדיר, אז הוא היה סופר את הרגליים ומחלק ב-4.

בדברי ההסבר לחוק נמסר שמטרה נוספת היא להילחם בצריכת חלקי החילוף הגנובים. זה כבר מזכיר סיפור אחר:

ערב-שבת סמוך לחשיכה ירד בחלם שלג ראשון, והעיר נבוכה:מה נעשה לשלג הלבן והיפה, שלא יטנפוֹ השמש כשייצא להכריז על נעילת החנויות לכבוד שבת?
מיד נכנסו הפרנסים לישיבה והתקינו:לא יצא השמש ברגליו, אלא יעמוד על שולחן וארבעה אנשים ישאו אותו. (ספר הבדיחה והחידוד, סימן 1038)

יותר קל להציע הצעות חוק הזויות מאשר להיות ח”כ אקטיבי שדורש תשובות ומתעקש שלא ימרחו אותו ואז עוד הולך לפרסם ולהרעיש עולמות כשהתשובות לא מספקות. זה אחד מתפקידיו של חבר-כנסת, לפקח על הממשלה.

* 2500 לפי נתוני איגוד המוסכים.


image

הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן מגיע למסקנה שחברת ‘הוט’ מתעללת בלקוחות בצורה שמפירה את החוק במאות מקרים שונים. וזה רק מהתלונות שהגיעו אליה. מה תגובתה? כמובן, דרישה מהוט שיתקנו את הליקויים. ולא סתם! “באופן מיידי”! הו-הו! מישהו שם ברשות מאוד עצבני. “באופן מיידי”.

הוט, כמדיניות, מחרבנת על הלקוחות שלה, במיוחד אלה שרוצים להתנתק או אלה שלא בודקים כל 10 דקות את החשבון שלהם במשך שנים על גבי שנים. לרשויות הגנת הצרכן במשרד התמ”ת זה לא מזיז במשך כל אותן שנים.

עפ"י התלונות עולה כי בדרך של שיגרה נמנעת חב' הוט לשלוח לצרכן מסמך בכתב בו חייבת החברה לציין:

· זכות הצרכן לבטול עסקה ודרכי הביטול.
· פירוט התשלומים בגין הביטול ככל שישנם ודרך חישובם.
· משך העסקה ומועד סיומה, אם זו עסקה לתקופה קצובה.
· את פרטי העוסק והכתובות באמצעותן ניתן למסור הודעה על ביטול העסקה.

“בדרך של שגרה”. המשמעות ברורה לכל מי שקורא את זה, רק לא למי שכתב. משונה? לא במשרד התמ”ת

יצויין כי מבדיקה יזומה של הרשות להגנת הצרכן בתקנונים השונים של חברת "הוט" אליהם מופנים הצרכנים ואשר מתפרסמים באתר של "הוט" , עולה שוב תמונה של ריבוי עבירות על חוק הגנת הצרכן.בתקנונים לא מופיעים: זכות הצרכן לביטול, אופן הביטול, מועד הביטול ודרכי הביטול.

שימו לב! נגד כל אחד ואחד מלקוחות הוט נעברה העבירה באופן עצמאי! כל לקוח בנפרד הוחתם על חוזה שעובר על החוק.

אז מה הם עשו נגד הארגון הזה שמתעמר מדעת ובאופן קבוע בלקוחות שלו?

… דרשה כי החברה  תפעל  לתיקון הליקויים ולהסרת העבירות תוך 7 ימים מיום קבלת ההודעה

עכשיו אחת משתיים:
-או- שעורכי הדין של הוט אישרו תקנון לא חוקי מתוך רשלנות מקצועית, ואז צריך לטפל בחוסר המקצועיות שלהם בכלים של לשכת עורכי הדין נגד עורכי דין כשלונריים.
-או- שעורכי הדין ידעו שהם מאשרים תקנון לא חוקי ואז זה כבר עניין למשטרה.
יש אפשרות שלישית? לא נראה לי. מישהו יברר מי אישר את התקנון? גם לא נראה לי.

אילו היו מתייחסים לתופעה כשהיא התחילה (כשהוקמה חברת הוט, למעשה) ונותנים לה את המענה החריף שמגיע לה (קנסות אישיים עצומים על מנהלי החברה), זה לא היה מגיע למצב הזה, וחברות אחרות גם היו נרתעות מהתנהלות דומה. אבל לא. במשרד התמת של הכלומניקים מסתפקים ב”נו-נו-נו”. רק אם ‘הוט’ לא תתקן את דרכיה, ותווצר “עבירה נמשכת” (כאילו מה זה עכשיו???) אז המשרד עשוי לנקוט הליכים. לא בטוח. עשוי.

יצויין כי, אי מילוי ההוראות בהודעה תהווה עבירה נמשכת העשויה לגרור נקיטת הליכים נוספים

הממונה על הגנת הצרכן נכנסת כל בוקר למשרד שלה, רואה את התואר על הדלת ועדיין לא מבינה שתפקידה להגן על הצרכן. עד כדי כך לא מבינה שהיא מוציאה לעיתונות הודעות מלאות שביעות רצון עצמי שמכל שורה בהן זועק הכשלון שלה.

כזו אימפוטנציה לא מודעת לעצמה. ואין לי סבה לחשוב שממונים על אכיפה של תחומים אחרים ובמשרדים אחרים דווקא כן עושים משהו בתחום אחריותם.

קנסות מינהליים כבדים אישיים על מנהלי תאגידים עבריניים. עכשיו.

3 Responses to “החוק והאכיפה”

  1. דיגו הגיב:

    האם ידועים להיסטוריה מקרים שבהם אדם ביקש להתנתק מיס / הוט, הצליח להתנתק תוך פרק זמן סביר (ז"א השקיע בזה פחות מיום עבודה) ולא נדרש להתקשר שוב ושוב כדי לבטל חיובים בחודשים הבאים?

    אני עוד לא פגשתי אדם כזה.

    • שמוליק הגיב:

      כן. אני עצמי.
      אבל אני חייב לציין שהגעתי למיומנות הזו אחרי לימוד מתיש של הסדקים במערכת.
      כאשר אני רוצה להתנתק מספק שירות, אני שולח אליו פקס. אני מדפיס את המכתב עם כותרת עליונה ותחתונה שיוצרת רושם של אדם מכובד, ומציין שאני מבקש להתנתק לאלתר מהשירות ואין לחייב אותי בחיובים כלשהם מעבר לרגע זה.
      כמו כן אני מציין שהוריתי לחברת כרטיסי האשראי שלא לכבד חיובים מספק השירות (לפעמים אני באמת מורה לחברת האשראי לעשות כן אבל לפעמים לא), וכן שאם הם רוצים לדבר איתי על הטבות שונות ושידולים שלא להתנתק, אין הדבר מהווה עילה שלא לציית מיידית לרצוני להתנתק.
      לפעמים אני כותב למטה "העתק: עו"ד פלוני אלמוני" (שאת שמו אני בודה מכרסי באותו רגע).

      זה עובד. בדוק ומנוסה.

    • ערן טרבלסי הגיב:

      אמרתי להם שאני נוסע לחו"ל לתקופה ארוכה ולכן אין לי שום צורך בהטבות משום סוג. זה עבד.

Leave a Reply

Subscribe without commenting