משטרת ישראל מבקשת את עזרת הציבור

באתר משטרת תל אביב מדווח על גנב שלומיאל שצילם את עצמו ואת חברו בטלפון שגנב, ואז איבד את הטלפון.

הידיעה כוללת את תיאור המעשה, אבל מה שיותר מעניין זה תמונת הגנב ורעהו, או ליתר דיוק – איך המשטרה מחלצת תמונה מתוך טלפון נייד.

מה יעשה אדם נורמאלי שרוצה לפרסם תמונה שמאוחסנת בטלפון נייד? ישמור את אותה תמונה על המחשב, ואז יפרסם את התמונה כמות שהיא.

ערב-שבת סמוך לחשיכה ירד בחלם שלג ראשון, והעיר נבוכה:
מה נעשה לשלג הלבן והיפה, שלא יטנפוֹ השמש כשייצא להכריז על נעילת החנויות לכבוד שבת?
מיד נכנסו הפרנסים לישיבה והתקינו:
לא יצא השמש ברגליו, אלא יעמוד על שולחן וארבעה אנשים ישאו אותו…
(ספר הבדיחה והחידוד / דרויאנוב, סימן 1038)

אבל מה עושים במשטרה? מצלמים את הטלפון שהתמונה מוצגת בו. במקרה המדובר יש שתי תמונות, אז מצלמים את הטלפון פעמיים, ואז מעבירים לגרפיקאי שיאחד את שתי התמונות לתמונה אחת, ומוסיפים כיתוב. פשוט, קל והגיוני. אפילו חכמי חלם לא היו חושבים על פתרון מתקבל יותר על הדעת:

מסתבר שהמשטרה מעסיקה שלושה סוגי שוטרים: יודע לכתוב, יודע לקרוא, וגרפיקאי. מתי יגיע היום בו יגייסו שוטר שיודע לשמור קובץ?

כאשר גונבים טלפון נייד, ניתן לבצע איכון של המכשיר ברמת דיוק לא רעה. זה לא מדוייק כמו GPS, אבל במאמץ קל אפשר לאתר את המכשיר הגנוב. בחלק מהמקרים, וכל עוד לא הפרידו את הסוללה מהמכשיר, אפשר לאתר גם טלפון נייד כבוי. סתם, שתדעו.

אם המשטרה באמת רוצה, אפשר לבדוק את חתימת התאריך על התמונות, ואז להצליב את המידע עם איכון הטלפון באותו זמן. את היסטוריית איכון הטלפון אפשר לקבל מחברת הסלולאר שבה רשום המכשיר. כך ניתן לדעת איפה צולמו התמונות ולתשאל את השכנים ובעלי העסקים במקום. ניתן גם לבקש איכון של המכשיר בימים האחרונים ולהרכיב מסלול בו מסתובב הגנב בד״כ. כאמור – אם לא עושים את המאמץ המתבקש לאתר את המכשיר ממש כשהוא בידי הגנב, דקות לאחר הגניבה.

כשמדווחים על גניבת טלפון המשטרה לא עושה את המאמץ המזערי ביותר לאיתורו, מאמץ שיכול לשאת פרי בחלק גדול מהמקרים. התירוץ המקובל במשטרה הוא “מחסור בכח אדם”.

אם אכן מדובר על מחסור בכח אדם, מוטב שיפטרו כמה גרפיקאים ובתקנים שיתפנו יעסיקו שוטרים אמיתיים. יחד עם זאת נראה לי שהבעייה היא לא מחסור בכח אדם. על סמך המציאות העגומה כפי שהיא באה לידי ביטוי בגרפיקה המהממת דלעיל ובתפקוד המשטרה באופן כללי, נראה שהבעייה היא טימטום, ראש קטן, פיגור מערכתי כולל וחוסר מעוף מינימאלי.

(ותודה לדודו)

Leave a Reply

Subscribe without commenting